De werkelijke betekenis van winnen...

A. Reactief gedrag van trainer-coach
A.1 Reactie op gewenste actie / prestatie
1. Positieve, belonende reactie / feedback
2. Geen reactie door de trainer-coach
A.2 Reactie op fout / vergissing
3. De sporter krijgt een aan de fout gerelateerde aanmoediging
4. De sporter krijgt een aan de fout gerelateerde technische instructie
5. De sporter krijgt straf / bestraffende opmerking / negatieve reactie
6. De sporter krijgt een bestraffende, aan de fout gerelateerde, technische instructie (een bestraffende of vijandige opmerking)
7. Negeren van de fout (de trainer-coach geeft geen reactie op een fout)
A.3 Reactie op wangedrag
8. Poging tot controle (reactie om bij andere sporters invloed te handhaven)

B. Spontaan gedrag van trainer-coach
B.1 Betrekking hebbend op de wedstrijd
9. Algemene technische instructie
10. Algemene aanmoediging
11. Organisatie (' administratief gedrag ', waaronder zaken als het toekennen van verplichtingen, posities, rollen)
B.2 Geen betrekking hebbend op de wedstrijd
12. Algemene communicatie (interactie met de sporters)

Voor verdere informatie wordt verwezen naar onderstaande wetenschappelijke literatuur:
- Smith, R.E. & Smoll, F.L. (1996). The coach as a focus of research and intervention in youth sports. In: F.L. Smoll & R.E. Smith (Eds.), Children and youth in sport; A biopsychosocial perspective (pp. 125-141). Madison, WI: Brown & Benchmark.
- Smoll, F.L. & Smith, R.E. (2001). Conducting sport psychology training programs for coaches: Cognitive-behavioral principles and techniques. In: J.M. Williams (Ed.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (pp. 378-400). Mountain View, CA.: Mayfield.
- Smoll, F.L., Smith, R.E. & Hunt, E. (1977). A system for the behavioral assessment of athletic coaches. The Research Quarterly, 48 (2), 401-407.

« terug naar CBAS-overzichtspagina